THE ENVIRONMENTAL STRATEGY OF THE DEVELOPMENT OF LUGA BAY SEAPORT COMPLEX

М.А. Мамаева, В.А. Жигульский, Н.С. Царькова, М.Б. Шилин

Abstract


The present article addresses the environmental strategy for Ust-Luga Seaport developed within the framework stipulated in the “Environmentally Friendly Port” project of the Cross-Border Cooperation Program “South-East Finland – Russia” of the European Neighborhood and Partnership Instrument co-financed by the EU, Finland and the Russian Federation. The main objective of the strategy is defined as combining the development of seaport infrastructure with the maintenance of healthy and safe terrestrial and aqueous environments. To this end, the results of long-term monitoring carried out in 2000 through 2015 were used to estimate the integral vulnerability of the coastal ecosystems of Luga Bay to different anthropogenic impacts with account of their effects on different hydrobionts and their population recovery potentials. A map showing the distribution of zones characterized by different ecological vulnerability levels (very low, low, medium, high, and very high) has been constructed. The western and the eastern parts of Luga Bay differ in this regard. The southeastern parts currently comprise natural-technical system featuring low species diversity and ecological vulnerability. In the western part, a variety of highly vulnerable natural systems is recognized. The results suggest that most of the recorded changes in Luga Bay ecosystem caused by port construction are reversible at present. In the future, the core biological communities can be restored, provided the environmental impact of seaport operation is reduced due to the implementation the environmental strategy. The resulting environmental, economic and social effects will make Ust-Luga Port an environmentally friendly enterprise.

Keywords


environmental strategy, ecological vulnerability, environmentally friendly seaport.


Как процитировать материал

References


Богуш АИ, Волнина ОВ, Лукьянов СВ, Мамаева МА, Шилин МБ, Разумовский ВМ. Геосистемный подход к изучению морских отвалов дреджингового грунта. В кн.: Материалы 2 Международной научно-практической конференции «Геосистемы: факторы развития, рациональное природопользование, методы управления». Туапсе; 2011. с. 241-3.

Брэй РН. (ред.) Экологические аспекты дреджинга. СПб.: Изд-во РГГМУ; 2013.

Голубев ДА, Погребов ВБ, Шилин МБ. Экологическая уязвимость береговой зоны восточной части Финского залива по отношению к механическим воздействиям от подводных горнотехнических работ. Инженерные изыскания. 2010;(9):34-43.

Жигульский ВА, Шилин МБ. Экологически дружественный порт в Арктике. В кн.: Материалы IX Международной конференции по географии и картографированию океана. СПб.: Изд-во РГО; 2015. С.185-90.

Жигульский ВА, Былина ТС, Царькова НС, Лавров ЯБ, Соловей НА, Шуйский ВФ. Некоторые результаты экологического мониторинга и оценки воздействия строящихся объектов морского торгового порта «Усть-Луга» на экосистему Лужской губы. Экология урбанизированных территорий. 2013;(3):6-14.

Жигульский ВА, Царькова НС, Былина ТС, Лавров ЯБ, Соловей НА, Шуйский ВФ. Результаты экологического мониторинга техногенной сукцессии Лужской губы при строительстве морского торгового порта «Усть-Луга». Журнал Гидротехника. 2014;(1/34):73-85.

Жигульский ВА, Шилин МБ, Царькова НС, Коузов СА. Состояние гидробиологических сообществ района аванпорта Бронка после окончания дреджинговых работ. Ученые записки РГГМУ. 2016;(43):208-22.

Мамаева МА, Кононенко МР, Писаревская НС, Шилин МБ, Хамалайнен Э, Брунилла ОП, Салокорпи М, Анттила А, Кайяткари Р. Стратегия развития экологически дружественного порта на примере морского портового комплекса Усть-Луга. В кн.: Материалы XXV Международной береговой конференции. Том.2. Сочи; 2014. с. 85-6.

Царькова НС, Шилин МБ. Оценка ущерба рыбным запасам от проведения дноуглубительных работ при строительстве морского торгового порта Усть-Луга. Труды экономического и социально-гуманитарного факультета РГГМУ;(9):238-41.

Шилин МБ, Погребов ВБ. Экологическая чувствительность береговой зоны восточной части Финского залива к дреджингу. В кн.: Основные концепции современного берегопользования. Том 3. СПб.: Изд-во РГГМУ; 2011. с. 168-89.

Шилин МБ, Погребов ВБ, Лукьянов СВ, Мамаева МА, Леднова ЮА. Экологическая уязвимость береговой зоны восточной части Финского залива к дреджингу. Ученые записки РГГМУ. 2012;(25):107-22.

Шилин МБ. Эко-порт на Балтике: стратегия процветания. Катера и яхты. 2013;(3/243):170-1.

Шилин МБ, Кононенко МР, Мамаева МА. Стратегия развития экологически дружественного порта. В кн.: Материалы XVI Международного экологического форума «День Балтийского моря». СПб.; 2015. С. 23-4.

Bogush FI, Volnina ОV, Lukianov SV, Мамаеvа МА, Shilin МB, Razumovskiy VМ. Geosystem approach to studies of sea dump of dredged soil. In: Materialy 2 Mezhdunarodnoy Konferentsii Geosistemy: Faktory Razvitiya, Ratsyonalnoye Prirodopolzovaniye, Metody Upravleniya Proceedings of 2 International Scientific-Practical Conference «Geosystems: Factors of Their Development and Environmental Management and Management techniques. Tuapse; 2011. P. 241-3. (In Russ.)

Bray N, ed. Ekologicheskiye Aspekty Dredzhinga. The Ecological Aspects of Dredging. Saint Petersburg: Izdatelstvo RGGMU; 2013. (In Russ.)

Golubev DA, Pogrebov VB, Shilin MB. The ecological vulnerability of the coastal zone of the eastern part of the Gulf of Finland with respect to the mechanical impact of underwater engineering works. Inzhenetnye Izyskaniya Enginernie isiskania. 2010;(9):34-43. (In Russ.)

Zhigulskiy VА, Shilin МB. Ecologically friendly port in Arctic. In: Materialy IX Mezhdunarodnoy Konferentsii po Geografii i Kartografirovaniyu Okeana. Proceedings of IX International Conference on Ocean Geography and Mapping. Saint Petersburg: Izdatelstvo RGO; 2015. P. 185-90. (In Russ.)

Zhigulskiy VА, Bylina ТS, Tsarkova NS, Lavrov YaB, Solovey NА, Shuyskiy VF. Some resultsof ecological monitoring and assessing the impact of objects under construction in Ust-Luga seaport on Luga Bay ecosystem. Ekologiya Urbanizirovannykh Territoriy. 2013;(3):6-14. (In Russ.)

Zhigulskiy VА, Tsarkova NS, Bylina ТS, Lavrov YaB, Solovey NA, Shuysky VF. The results ofecological monitoring of Luga Bay anthropogenic successions upon the construction of Ust-Luga seaport. Gidrotekhnika. 2014;(1/34):73-85. (In Russ.)

Zhigulskiy VА, Shilin МB, Tsarkova NS, Коuzov SА. Conditions of hydrobiological communities in the harbor area of Bronka Port after dredging works. Uchenye Zapiski RGGMU. 2016;(43):208-22. (In Russ.)

Мамаyеvа МА, Kononenko MR, Pisarevskaya NS, Shilin МB, Kajatkari R, Brunilla OP, Hamalainen E, Anttila A, Salokorpi M. Strategy of development of an environmentally friendly port as exemplified with Ust-Luga seaport complex. In: Materialy XXV Mezhdunarodnoy Beregovoy Konferentsii Tom 2. Proceedings of XXVInternational Seacoast Conference. Vol. 2. Sochi; 2014. P. 85-6. (In Russ.)

Tsarkova NS, Shilin МB. Assessment of damage to fish by dredging in conditions of construction of Ust-Luga seaport. Trudy Ekonomicheskogo i Soysialno-Gumanitarnogo Fakulteta RGGMU, 2015;(9):238-41. (In Russ.)

Shilin МB, Pogrebov VB. Environmental sensitivity to the dredging of the coastal zone of the eastern part of the Gulf of Finland. In: Osnovnye Kontseptsii Sovremennogo Beregopolzovaniya. Tom 3. The Main Concepts of Modern Coastal Usage. Vol. 3. Saint Petersburg: Izdatelstvo RGGMU; 2011. P. 168-89. (In Russ)

Shilin МB, Pogrebov VB, Lukianov SV, Мамаеvа МА, Lednova YuA. Environmental vulnerability to dredging of the coastal zone of the eastern part of the Gulf of Finland. Uchenye Zapiski RGGMU. 2012;(25):107-22. (In Russ.)

Shilin МB. Eco-port in the Baltic Sea: strategy for prosperity. Katera i Yahty. 2013;(3/243):171. (In Russ)

Shilin МB, Kononenko МR, Мамаyеvа МА. Strategy for development of the ecologically friendly port. In: Meterialy XVI Mezhdunarodnogo Ekologichaskogo Foruma Den altiyskogo Moria. Proceedings of XVI International EcologicalForum «Baltic Sea Day». Saint Petersburg; 2015. P. 23-24. (In Russ)

Mamaeva M, Kononenko M, Pisarevskaia N, Shilin M, Kajatkari R, Brunilla OP, Hamalainen E, Anttila A. Development the strategy for environmentally friendly port. In: Littoral-2014: Facing Present and Future Coast Challenges. Klaipeda; 2014. P. 64.

Hooydonk EV. Soft Values of Seaports. Antwerp; 2007.

Mandryka ON, Kurka VI, Chernova TV, Shilin MB. Biodiversity monitoring as an instrument for cluster forming in Ust-Luga seaport and advanced territories. In: XV International Environmental Forum «Baltic Sea Day», St. Petersburg, 2014. P. 232-33.

Ports of Bremen/Bremerhaven. Environmental Report. 2013 URL: http://www.wfb-bremen.de/ en/wfb-ports-us

The Sustainable Development and the Con-19. Webster’s New Millennium Dictionary of English. struction of Resource Saving and Environmental-Lexico Publishing Group, LLC. ly Friendly Port in Shanghai. Shanghai Transport 20. Zhigulski V, Shilin M, Ershova A. Management of and Port Authority February 20, 2012. URL: http:// reclaimed coastal areas: case of the new Bronka port in www.ppcac.org/10-Shanghai_Port_Environmen-the Neva Bay. In: International Baltic Earth Secretariat tal%20Friendly%20Port%20-%20English.pdf Publication No 9, June 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.24855/biosfera.v8i4.292

© ФОНД НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ "XXI ВЕК"