THE LANGUAGE OF BIOLOGY AS A KEYSTONE OF INTERDISCIPLINARY NATURAL SCIENCE AND EDUCATION

А.В. Балахонов, Л.П. Чурилов

Abstract


Interdisciplinary natural science and education implies that natural sciences perpetually share their methods and results as well as their specific terminologies. An optimal approach to a proper and unified understanding of sciences in education is developing of professional glossaries. For a number of reasons the available reference publications are not always adequate to the demands of students and mature specialists. The present essay substantiates the development of a novel gross glossary of biological terms including the main medical notions. The principles of drawing-up such a glossary are suggested.

Keywords


biology, interdisciplinary knowledge, glossary, terminology.


Как процитировать материал

References


Балахонов АВ. Фундаментализация медицинского университетского образования. СПб: Изд-во СПбГУ; 2004.

Балахонов АВ. Фундаментализация высшего медицинского образования. Вестник Санкт-Петербургского университета. 2006;11(1):136-41.

Балахонов АВ. О создании толкового словаря биологических терминов. Медицина. XXI век. 2007;(5)106-9.

Балахонов АВ. Фундаментализация образования: сравнительный семантический анализ. Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2010;4 (3):81-93.

Балахонов АВ. Интеграция научных знаний и фундаментализация высшего образования. В сб.: Актуальные проблемы биологии и экологии. СПб: Изд-во СПбГЛТА; 2011. с. 18-28.

Балахонов АВ, Мясников АА, Строев ЮИ, Чурилов ЛП, Фесенко ЮА. Системное естественнонаучное знание и единый язык – когнитивный фундамент высшего медицинского образования. В сб.: Национальные и региональные модели высшего образования в контексте европейской интеграции: слияние, взаимодополнение или конфликт. Цюрих; 2011. с. 179-83.

Балахонова ЛИ. О путях вхождения диалектной лексики в современный литературный язык и о ее лексикографической репрезентации. В сб.: Новые слова и словари новых слов. СПб; Из-во ИРЛИ АН; 1997. с. 102-13.

Биология. Большой энциклопедический словарь. 3-е изд. М.: Советская энциклопедия; 1999.

Вернадский ВИ. О науке. Дубна: Феникс; 1997.

Герд АС. Логико-понятийная структура научного текста и его семантика. В кн.: Вопросы семантики. Калининград; 1978:54-9.

Герд АС. Специальные словари и их источники. Современная русская лексикография. Л.: Наука; 1983. с. 136-43.

Давыдовский ИВ. Общая патология человека. 2-е изд. М.: Медицина; 1969.

Толковый словарь избранных медицинских терминов (эпонимы и образные выражения). Ред. Л.П. Чурилов, А.В. Колобов, Ю.И. Строев. Сост. О.Л. Колобова, А.М. Константинов, В.И. Утехин. СПб.: ЭЛБИ-СПб.; 2010.

Фесенко ЮА, Чурилов ЛП, Худик ВА. Неврозы и стресс. СПб: ЭЛБИ-СПб; 2016. (в печати)

Чурилов ЛП, Строев ЮИ, Утехин ВИ, Цинзерлинг ВА, Балахонов АВ, Молитвин МН, Ковач З. Как учить врача-патолога? Патофизиология преображается в системную патобиологию и служит введением в трансляционную медицину. Молек. медицина. 2014;(2):57-64.

Balakhonov AV. Fundamentalizatsiya Meditsynskogo Universitetskogo Obrazovaniya. Saint Petersburg: SPbSU; 2004. (In Russ.)

Balakhonov AV. Fundamentalisation of medical education. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta. 2006;11(1):136-41. (In Russ.)

Balakhonov AV. On the creation of a glossary of biological terms. Meditsina. XXI vek. 2007; (5):106-109. (In Russ.)

Balakhonov AV. Fundamentalisation of education: comparative semantic analysis. Vestnik LGY Imeni A S Pushkina 2010;4(3):81-93. (In Russ.)

Balakhonov AV. Integration of scientific knowledge and fundamentalisation of university education. In: Aktualnye Problemy Biologii i Ekologii. Saint Petersburg; 2011. p. 18-28. (In Russ.)

Balakhonov AV, Myasnikov AA, Stroyev YI, Churilov LP, Fesenko YA. Systemic knowledge of natural science as a cognitive fundament of higher medical education. In: Natsyonalnye i Regionalnye Modeli Vysshego Obrazovaniya v Kontekste Yvropeyskoy Integratsii: Sliyaniye, Vzaimodopolneniye Ili Konflikt National and Regional Modelsof Higher Education in the Context of European Integration: Merge, Complementarity of Conflict? Proceedings of the International Conference 5–10 March 2011. Zurich, Saint Petersburg: NorSII Publisher; 2011. p. 179-83. (In Russ.)

Balakhonova LI. On the pathways of dialect vocabulary introduction into current literary language. In: Novye Slova i Slovary Novykh Slov. New Words and Dictionaries of New Words. Saint Petersburg: IRLI; 1997. c. 102–13. (In Russ.)

Biologiya. Bolshoy Entsyklopedicheskiy Slovar. Biology. Gross Encyclopedic Dictionary. 3rd ed. Moscow: Sovetskaya Entsyclopediya; 1999. (In Russ.)

Vernadsky VI. O Nauke. Dubna: Feniks; 1997. (In Russ.)

Gerd AS. Logical and conceptual structure of scientific text and its semantics. In: Voprosy Semantiki. Problems of Semantics. Kaliningrad: KGU; 1978:54-9. (In Russ.)

Gerd AS. Special Dictionaries and Their Sources In: Sovremennaya Russkaya Leksikografiya. Current Russian Lexicography. Leningrad: Nauka; 1983. p. 136-143. (In Russ.)

Davydovsky HV. Obschaya Patologiya Cheloveka. General Human Pathology. Moscow: Meditsyna; 1969. (In Russ.)

Churilov LP, Kolobov AV, Stroyev YI. Contributors: Kolobova OL, Konstantinova AM, Utekhin VI. (Eds.) Tolkovyi Slovar Izbrannykh Meditsynskikh Terminov (Eponimy i Obraznye Vyrazheniya. Explanatory Dictionary of Selected Medical Terms: Eponyms and Figurative Expressions. Saint-Petersburg: ELBI-SPb; 2010. (In Russ.)

Fesenko YA, Churilov LP, Khudik VA. Nevrozy i Stress. Neuroses and Stress. Saint-Petersburg: ELBI-SPb; 2016. (In Russ.)

Churilov LP, Stroyev YI, Tsinzerling VA, Balakhonov AV, Molitvin MN, Kovac Z. How to teach a physician-pathologist? Pathophysiology transforms into systemic pathobiology and serves as an introduction into translational medicine. Molekularnaya Meditsina. 2014;(2):57-64. (In Russ.)

Churilov LP. From physiology of disease to systemic pathobiology: History and current trends in pathophysiology. Psychiatria Danubina. 2015;27(2):550-70.




DOI: http://dx.doi.org/10.24855/biosfera.v8i2.247

© ФОНД НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ "XXI ВЕК"